StudentConsulting

För er som inte vet vad StudentConsulting är så är det ett bemanningsföretag som påstår att deras mål och uppgift är att hjälp studenter med extrajobb vid sidan av studierna. På deras hemsida står det "Vi är uppskattade hos både våra kunder och våra konsulter, det har gjort att vi idag är ett av Sveriges snabbast växande företag." Jag ska försöka förklara hur jag menar att de är riktiga skitstövlar som ingen student ska behöva slava för.

Mellan 1 april och 25 augusti 2007 var jag anställd som konsult åt StudenConsulting. Jag jobbade på ett ICA lager i en liten stad ett par mil utanför Oslo. Äventyret (som det beskrev det) började en solig vårdag i Oslo. Vi var fem stycken som skulle börja jobba på samma arbetsplats samtidigt, vi hade blivt tillsagda att vara på en speciell adress en bestämd tid för att träffa StudentConsultings konsultansvarig för att skriva på arbetskontraktet och även för att dem skulle visa oss var vi skulle bo. I annonsen var det skrivet att dem skulle bjuda på ett boende i centrala Oslo, och det lät ju hur bra som helst men desvärre var det inte riktigt sant. Visserligen fick vi ett boende, dock inte cetralt utan det var beläget 40 minuter med tåg utanför. Inte nog med det, ansvariga på plats hade inte ens ordnat med transport till boendet utan de tycket vi skulle ta ett tåg. Ingen drömstart på "äventyret" .

Nästa problem som uppkom visades första dagen på nya arbetsplatsen. I annonsen stod det att vi skulle tjäna 100 nok i timmen och jobba måndag - fredag mellan 7-16. ICAs chefer sa direkt när vi kom till jobbet att detta var en omöjlighet. Vi blev tvungna att jobba tvåskift, ena veckan 6-14 och andra 14-21.30. Detta medförde 20 % av timlönen i skiftillägg (vilket jag återkommer till senare) alltså blev timlönen då istället 120 nok. Vi arbetstagare samtalade om detta och eftersom vi bodde så off valde vi att acceptera.

Huset som vi bodde i betaldes genom att de drog 20 nok av varje arbetad timme. De påstod att hyran för huset var 20000 nok i månaden. Problemt som uppstod här var att vi förlorade pengar i form av skifttilläget eftersom det var 20% av timlönen. Egentligen skulle vi haft 20% av 120 nok istället för av 100 nok. Det kanske inte låter så mycket men jobbar man en hel sommar så behöver man inte vara matematiker för att räkna ut att de blir några slantar. Detta problem löstes senare efter påtryckingar från oss, vi hotade med att sluta om vi inte fick vad vi förtjänade. Även fast vi drev igenom detta så tjänade vi med stor marginal minst på hela lagret. Ändå har StudentConsuting mage att påstå att deras konsulter tjänar marknadsmässiga löner.

Hushyran var som jag nämnde tidigare 20000 nok i månaden. Vi tyckte hela tiden att det lät orimligt men vi brydde oss inte så mycket om det. Men dagen innan jag skulle sluta så bestämde vi oss att gå och fråga hyresvärden var hyran låg på. Hon var en trevlig dam och hon svarade 10000 nok. Vi blev givetvis chockade av svaret och det resulterar ju i att vi har betalat dubbel hyra från 1 april till till 25 augusti, med andra ord 50000 nok för mycket. Givetsvis blev vi förbannade oc ringde upp våran konusltansvarig och så att nu räcker det, vi vill ha pengarna och ni ska va fixat innan vi börjar jobba imorgon annars kommer vi inte till jobbet. Detta kanske inte var det bästa beslutet av oss men vi var så pass förbannande att vi handlade utan att tänka. Resultate av det här är faktiskt att de erkände sin lögn och vi fick pengar i en klumpsumma. Men det kändes lite tråkigt att vi hela tiden behövde hota för att få det vi förtjänade.

Andra suspekta saker som inträffade under "äventyrets" gång var att vi fick skriva på 3 olika arbetskontrakt. ICA krävde att StundetConsulting skulle höja våra löner, annars skulle de säga upp avtalet med dem. Detta skedde från 1 augusti så jag fick inte ens en månadslön med rätt lön. StudentConsulting berättade innan att de skulle ordna olika aktiviter för alla konsulter som befann sig i Oslo, tex fester, veckans arbetslag skulle få en back öl, vi skulle få midsommarmat som plåster på såren för dålig lön men inget av detta inträffade. Ett annat stort problem var att lönerna aldrig blev utbetalda på rätt tid, där skyllde dem ifrån sig på ett annat företag som tydligen hade hand om lönerna. Vi hade 2 mil till jobbet (de berättade innan att det var några km) och den som körde skulle få milersättning. Den ersättningen kom i slutet av augusti efter påtryckningar från oss.

Det här är det lilla "äventyr" som StudentConsulting utlovade oss. Efter detta rekommenderar jag ingen att arbeta åt detta företag. StudentConsulting och alla andra bemanningsföretag som riktar sig emot studenter består av personer som endast tar chansen att utnyttja personer som är i en ekonomisk svag position. En student får ca 7000 kr i månaden och det vet dessa bemanningsföretag. De kan anställa studenter utan kollektivavtal med dåliga löner för studenten har inget val. Studenten är beroende av pengar och dessa skitstölar tar vara på situationen. På deras hemsida har de mage att skryta med att de omsatte 125 miljoner år 2006. Lite roligt att omsätta så mycket pengar genom att låta andra jobba. Hade jag varit i deras kostym hade jag försökt hålla det hemligt, men nej då, idioterna går ut och öppet erkänner hut mycket pengar deras slavar tjänat in.

Så följ mitt råd, ge foten åt StudentConsulting

Kommentarer
Postat av: David

Bra inlägg! Hoppas fler företag som utnyttjar sina arbetare hamnar under din lupp. Jag länkar till din blogg - den bör ses av många.

Fridens

Postat av: Också missnöjd

Hej!



Skulle du vilja dela med dig av dina erfarenheter av studentconsulting, blev utsatt för samma skit i somras . Tänkte att man kunde göra informationen lite mer tillgänglig. Hör gärna av dig!



"-skit ska skit ha!"

2008-10-01 @ 11:08:28
Postat av: Anonym

har också blivit utsatt för liknande av detta bemanningsföretag!!! verkligen skit.

2010-07-25 @ 18:21:38
Postat av: Daniel

Hej !



Jag har kört lastbil för dem i Norge.

Är Maskinförare och Lastbilschaufför, kör lastbil idag för ett företag i Oslo.

Har tidigare jobbat i Kanada. Har jobbat för många olika företag men ett glömmer jag inte!



De betalar dåliga löner, utnyttjar personer som har varit utan jobb länge!



Körde inom anläggning i Stockholm men med finanskrisen 2008 så blev det dött med jobb.

Gamla maskinförare och lastbilschaffisar satt och halvgrät, jag beslöt för att pröva lyckan i Norge. Hade hört mycket bra om det landet. Började köra för Studentconsulting i Oslo för 130kr, det är ungefär vad man får i timmen på byggen i Stockholm! fick 125kr där själv. Men där fanns ju inga jobb kvar.



Man kollade att jag var ostraffad och hade körkort, om jag kunde köra vad ointressant.

Körde där under sommaren och sedan i en mindre stad i Norge. Fortfarande med skit lön. Men det var dåliga tider och man måste ju överleva. De kan inte ett skit där, Oslo kontoret är kalla människor som kunde fått jobb åt tredje riket.



När vi slutat och skulle få tillbaka på skatten ca:10% så fick vi inbetalningskort på 12-16 tusen kroner istället! Studentconsultning medelade Skatteetaten(Norska skatteverket) att jag och en annan chaufför jobbat en månad inte över ett halvår! Vi beskattades med över 45%. De på skatteettaten tror inte att vi kommer att få tillbaka halva beloppet ens trots att vi skickat in en likning.

Kör lastbil för ett bra företag idag men när jag ser en lager arbetare, säljare, chaufför med deras kläder tänker jag på slavar. Den andra chauffören sitter arbetslös i Sverige nu men med en stor räkning.

Men vad gör det att de förstör någons liv, de saknar ju samvete!

Alla kan inte köra långtradare bra, så vi behandlades säkert inte sämst. Jag undrar bara hur de behandlar folk som ligger under oss i lönelistan???

Har tidigare jobbat för Manpower och har inget ont att säga om dem. Så alla bemanningsföretag är inte lika dana.



(P:S Min månadslön från Stockholms anläggningsbransch var högre än min Norska hos Studentconsultning, boenden de erbjuder är vandrarhem vilket vem som helst själv kan fixa)

2010-11-01 @ 01:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0