Återblick

Den 22 augusti springer jag ut från coldspeds lager, ledig och fri, med ett par dagar i centraleuropas kärna. Den 23 tar jag tåget till Nyköping och den 25 flyger jag från samma stad till Bratislava. Jag spenderade ett par dagar där innan jul men jag var så pass sjuk att jag endast klarade av att dricka öl så den här gången ska jag försöka se lite av staden också.

Ett par dagar där och sen tar tåget mig vidare till Tjeckijen. Första stoppet blir i en av mina favoritstäder Plzen. En av mina bättre vänner bor där och givetvis erbjuds vivre. Plzen är Tjeckijens fjärde största stad (efter Prag, Brno och Ostrava) och den absolut mysigaste. Jag ser verkligen fram emot att återvända till denna centraleuropeiska idyll.

Senast jag var där så deltog jag på en skolbal för studenter som gör sitt sista år på gymnasiet. Min kamrat hade fått det ärofyllda uppdraget att vara konferencier på eventet. Alla arrangörer samlades tidigt för att gå igenom rutinerna så jag lämnades i familjen Prokopovas händer. Fadern i hushållet tog med mig på en guidad tur till Pilsner Urquells ölbryggeri. Det berättades om ölets historia, hur det tillverkades mm mm och vi fick även dricka öl under hela turen. När det var dags att bege sig hemmåt var både jag och fadern rätt så runda under fötterna. Vi kom hem och modern och min väns syster hade förberett med öl, becherovka och en gastronomisk gourmetmiddag.

Vi drack, vi åt, vi försökte föra en vettig konversation med två engelska lexikon på bordet. I Tjeckijen är det inte så många äldre som behärskar det engelska språket, av förklarliga anledningar. Först ville tyskarna bestämma över invånarna, sen var det Sovjet och nu är det EU. Tragiskt men sant. Som tur va så lät vi alkoholen tala.

Ett par timmar senare var jag lite för full men jag lyckades ta mig till borgen där balen skulle äga rum. Helena och jag hade bestämt en möteplats och turligt nog lyckades jag återfinna den. Helena hade tidigare under dagen beordrat sin far att ta det lugnt med mig, han brukar nämligen alltid försöka få Helenas besökare så fulla som möjligt. När hon upptäckte mitt tillstånd blev hon lite smått förbannat och beordrade mig att fortsättningsvis hålla mig till vatten eller mellanöl. Eftersom jag är en man med heder accepterade jag förslaget och kvällen förled rätt så smärtfritt, lyckades till och med dansa två danser.

Så här kan det se ut i Plzen




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0