Och på sista plats

Kuba

Ordet terrorist har olika betydelser beroende på i vilket land man befinner sig i eller vilken tiding man läser. Läses ordet terrorist i Spanien blir det lätt att man drar paralleller till den baskiska separatiströrelsen ETA eller om man läser ordet ur USA:s The New Yorke Times så menas fördmodligen skäggiga muslimer med en hagelbrakare i högra handen. Om man däremot stötar på ordet ur en tidning från Irak eller från Afganistan så kan det menas, eller också ersättas med ordet med frihetskämpe. Är det inte konstigt att samma sak kan beskrivas med två helt skilda ord?

Att jag tar med Kuba på min sista plats är naturligvis med anknytning till mitt resonemang ovan, med syftan till frihetskämpe. Jag vet hur landet styrs och att mycket behövs förbättras, men förbättras behövs det i många länder, inte minst vårt eget. Anledningen till att jag tar med Kuba är för det de lyckades slå sig fria 1959 från USA-stödda Batista. Han genomförde två militärkupper i landet, den första 1933 och den andra 1952 och båda gångerna stod USA bakom angreppen.

Kuba är ett litet och fattigt land men trots det har de lyckats stå emot världens starkaste imperialistmakt. Det är inte lätt att vara ett fattigt land, speciellt inte när grannlandet instiftar en omotiverad handelsblockad och gör allt i sin makt för att Kuba ska misslyckas. Trots obefintliga förutsättningar har de ändå lyckats komma dit där de är idag.

I en intervju med Ettianet Diaz Estrabao som är politisk aktiv på Kuba kan man läsa att utvecklingen går i rätt riktning. Raul Castro har gått ut till allmänheten och bett folket kritisera allt som är fel så de kan komma till rätta med problemen.

Alla detta gör att Kuba gör sig ett namn på min lista tillsammans med de andra terroristerna. Läs gärna intervjun.

Vill även ta tillfället i akt och rekommendera sången Love's Been Good to Me av fenomenet Johnny Cash

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0