En liten tanke

En tragisk incident drabbade häromdagen 18 somaliska flyktingar. 120 stycken somalier var på väg med båt över vattnet för att stiga av på Jemens kust. Från Jemen är tanken att de ska ta sig till de rikare delarna av Mellanöstern. Båtpersonalen lät samtilga 120 hoppa av i vattnet för att sedan simma in till land. Kustbevakningen räddade ett fåtal, några lyckades simma in till land och 18 av dem dog. Fler än 100 somalier har drucknat i liknande händelser den senaste veckan.

För någon timme sedan fick jag ett sms där jag uppmanades att tända ett ljus för den mördade flickan Engla. Självklart är det en tragisk händelse och givetvis sörjer jag med familjen och anhöriga. Men är det inte lite dubbelmoral att tända ett ljus för Engla samtidigt som flera hundra människor dör på andra ställen i världen? Tänds det några ljus för dem? Skulle inte tro det! De människorna är minst lika mycket värde men betraktas som en fluga i en skithög. Visst det är kanske en skillnad på att dö och bli mördad, det håller jag med om, men människor blir mördade varje dag.

Liknande fenomen utspelades den 26 december 2004. En flodvåg strök in över många turistområden i Asien. Då var svenskarna givmilda eftersom till Asien åker ju så många svenskar. Då passar det att skänka pengar.

Skillnad på liv och liv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0