Allting har en början

Det här är ett textutdrag från en sång som heter Hiroshima. När jag läser texten känns det som låtskrivaren vill förmedla nånting. Men vem är jag att ställa mej bredvid, vem är jag att blunda för en strid. Min tolkning är att allt är inte kört, så långe vi visar solidaritet för våra medmänniksor och tar strid för det vi anser är rätt. Om man lyssnar på hela låten så är det enklare att sätta texten i ett sammanhang. Lyssna på den och säg vad ni tycker.

Men vem är jag att ställa mej bredvid?
Vem är jag att blunda för en strid?
Vem är jag att överlåta framtiden
åt dom som bara strävar bakåt?
Vem är jag att svika vännarna?
Vem är jag att vrida händerna?
Vem är jag att visa dom min hals
och be dom bita tills jag mister andan?

Jag är här, jag ser ju mina barn.
Dom är här, dom litar på sin far.
Jag är nu, det är nu jag har min tid,
det är nu jag måste bygge deras framtid.
Ännu är jag stark!
Ännu står jag mitt i livet!
Ännu finns det dom jag älskar!
Jag skall slåss för dom så länge jag finns till!


En lite nyare sång som dessutom toppar Rix Fm låtlistor är Hero sjugen av Charlotte Perelli. Jag har tagit mig friheten att göra en egen översättning från engelska till svenska. Då ser det ut så här.

Allting har en början
Allting kommer till ett slut
Ta det eller lämna det, du måste tro på det
Bli min älskling, bli min vän
Försök att förneka vad du känner
Och du vet att ditt hjära kommer att säga nej
Kärlek kommer vara längre, växa sig starkare och starkare
Om du stannar och inte släpper iväg

Och vad menas egentligen med det här? Allting har en början, allting har ett slut? Okey! Vill hon knulla eller vill hon ha en kompis? Hon kan väl åtmistånde vara ärlig och berätta att hon är trött på dildon i nattuksbordet istället för att använda sig av massa nödrim och klyscher. Men det är ju sånt här vi lyssnar på . Melodifestivalen genererar cash och svenssons indoktrineras att det här är bra.

Egentligen anser jag att det inte går att tävla i musik och vem är jag att säga att den här texten suger elefantballe. Speciellt när alla mina vänner ständigt pissar på mina plattor som jag vill spela upp på fester. Men så länge svt bestämmer vad vi ska tvingas lyssna till (speciellt när vi tvingas betala tv licens)på lördagskvällarna ger jag mig själv rätten att kasta skit på Perelli med flera.

Kommentarer
Postat av: David

Vilken jävla fullträff. Hiroshima gav ståpäls! Hoppas många hittar till din blogg..

2008-04-09 @ 19:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0