En helt (o)vanlig lördag

En helt vanlig lördag kan se ut på en mängd olika sätt beroende på vart man bor och i vilken umgängeskrets man för tillfället är beblandad med. Den här dagen hör till en annan verklighet än vad jag lever i nu, dock är det något jag ofta drömmar mig tillbaka till.

Datum och månad är orrrelevant däremot sken solen sådär fint som den kan göra i Astrid Lindgens sommarsagor om barnen som bodde i Bullerbyn. Hade det funnits dinosaurier är jag övertygad om att just denna dag hade samtiliga arter befunnit sig i harmoni med varnadra. Ni kanske förstår vad jag försöker företella, kort o gott det porlade varken regn, snö eller hagel ned från himmlavalvet.

Jag steg långsamt upp från min konstruerade säng, som egentligen var en soffa, i takt med att solen nådde min fönster. Detta skedde oftast runt 10 beroende på omständigheterna. Under den här epoken av mitt liv delade jag en stor 3:a i ett område som heter Zizkov (bartätaste området i Prag) tillsammans med en svensk och en amerikan.

Kvällen innan hade jag fått nys om att en ny ostaffär hade öppnat i området så jag föreslog att vi ska ta en promenad för att inhandla diverse ostar. Under den här perioden bör tilläggas att mitt näringsintag bestod av växter och grönsaker och annat som inte innehöll kött, därav blev ost en liten specialite och delikates i mitt matlagande. Vi hittade affären och väl innanför dörrarna möts vi av två (förmodligen syskon) säljare som var påtagligt lika, inte bara varandra utan också däggdjuret mus. Om jag tänker på order mus så accosierar jag till ost och vice versa. Vi köpte våra ostar, lämnade affären och när vi gått ett par minuter så närmade jag mig försiktigt musämnet för mina kamrater och de hade tänkt exakt samma sak.

Vi promenerade tillbaka till lägenheten och samtitidigt tog vi ett stopp vid en potraviny. Ett potraviny kan ses som en tjeckisk motsvarighet till Pressbyrån, bara att här kan man köpa öl, vin och sprit. Vi handlade öl så vi klarade oss till kvällens första barbesök. Baren var en viktig del under min vistelse i utlandet. När man inte förstår språket som talas på tv eller skrivs i tidningen är baren ett bra ställe för att hänga med i vad som händer och vad som komma skall.

Väl hemma så grundade vi med ölen samtidigt som vi bakade gemensamma pizzor med den nyinköpta osten. Vi bakade, vi drack, vi åt och vi drack igen. Vi spelade några matcher på Pro Evolution Soccer och sedan var det dags fatt möta upp våra amerikanska vänner på den obligatoriska förfestbaren Le Chateau LÈnfer Rouge. Jag tror att det är något på franska men jag har inte brytt mig om att ta reda varken det eller på vad det betyder. Jag har redan en uppfattning och jag vill inte förstöra det fina som baren betyder för mig.

Våra amerikanska vänner är sådana som man kan se i tv-serien Friends dvs pratar högt, fort och mycket och de verbala uttrycken går under samma diskurs som skådespelarnas. För mig var det oerhört underhållande att sitta vid samma bord som dessa gentlemän, det var svårt att lyckas förmedla nåt men det gjorde inte så mycket. Det kändes bra att bara vara där och lyssna, dricka öl och ha ett värmade skratt inombords.

Här kan tyckas att kvällen var fulländad men så var inte fallet. Vi gick vidare till ett mer nattklubbsliknande häng. Nämner man night club i Tjeckien så menas det strippbar, så var inte fallet här. Vi gick till ett dansställe som var smockfullt med dansande indivder, fulla som nyktra, och vi slängde genast på oss dansskorna. Sedan kombineade vi dans, barhäng och toalettbesök tills det var tid att bege oss hemåt Här börjar tidsbegreppet och jag gå skilda vägar men vanligtvis var vi hemma runt 6 snåret och kag kan tänka mig att klockan var på ett ungefärligt lika satadium.

Så här kunde en vanlig lördags se ut i Prags tecken. Men som sagt det var då och nu är man tillbaka i Sverige och går på bolgaet istället. Kul det också!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0