Kursslut & Kursstart

Jaha, då var man fulländad som människa då. Här ligger man och njuter av bakfyllans alla symptom med en andedräkt som påminner om satans verktyg, eller Judas Iskariots svek om man så föredrar.

I går hade vi avslutning på kursen och givetvis bjöd jag till tentafest hemma hos mig. Det blev en liten men dock tapper skara öldrickare. Trots att alkoholfaktorn var betydligt hög så höll sig diskussionsnivån på en jämn och fin nivå. Livsproblem som samtalades var allt från föraktet mot backpackers till barbystade medelålders kvinnor på landens badhus. Lite av ett specialämne för mig eftersom man är gammal badmästare. Det blev en föbannat trevlig kväll som avslutates på Gretas. Här bör det tilläggas att Gretas är ett gayställe med ett klientel som behärskar dancemovesen som jag tidigare bara skådat i filmer som A Night At The Roxbury eller Singing in the Rain. Och som man hakade på....jävlar vad kul det va, Gretas förtjänar definitivt ett återbesök.

Så sant som det var sagt så är faktiskt min första kurs klar. Vi har läst mycket Vygotskij, Piaget, Skinner och det är rätt intressant. Vygotskij sätter leken och samspelt i fokus och det har jag skrivit mycket om i min examinationsuppgift. Det tror jag är bra.

En annan sak som jag tycker är intressant är att barnen idag har andra kunskaper än vad jag själv hade i samma ålder. Jag var på praktik i en klass 5:a och barnen där är mycket bättre i engelsk och geografi vad vi var. Jag tror det beror på att folk reser mycket mer och mycket längre nuförtiden och att datorn har blivit en artefakt som används överallt och där övas barnets språkkunskaper både i informationssök och dataspelande. Om det är en bra eller dålig utveckling låter jag va osagt. Men något jag är övertygad om är att det sociala tar stryk ju mer barnen sitter framför en dator. Barnen nufötiden har inte den fantasi som en annan hade när man var ung. Att bar ge sig ut i skog och natur och leka ihop görs inte längre i den grad som den en gång gjordes.

Jag är inte emot framtiden på något sätt, den är här och vi måste anpassa spelreglerna efter förutsättningarna. Lite intressant kuriosa är att Platon (som var en grekisk gammal brännvinsfilosof) ansåg att böckerna var djävulens konstverk, berättelser skall lärars utantill och thats it. Och nu är vi där vi är!

På måndag börjar nästa kurs. Det blir ännu mer pedagogik att gotta sig i. Vi fick schemat för ett par veckor sen och jag tyckte det var så få lektioner så jag anmälde mig till en anna kurs också. Den heter Kultur och Demokrati och läses på halvfart, ska bli intressant och se vad det är för något. Återkommer när jag vet mer.

Fred






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0