Sverige-Övervakningsstaten

George Orwell skrev en bok some blev publicerad 1949 och som hade titeln 1984. Det är från den här boken uttrycket "Big Brother is watching you". Boken har filmatiseras två gånger. Den första gången redan 1956 och den andra gången 1984. Den andra filmen såg jag för ett par månader sen och den handlar om en totalitär stat som kontrollerar och övervakar vad varje medborgare har i görningen. Se filmen!

Den 17 Juni 2008 ska Sveriges regering rösta om ett övervakningsförslag som kan ge Försvarets radioanstalt (FRA) rätt att avlyssna och övervaka all telefon- och e-posttrafik till och från Sverige blir verklighet nästa vecka. Eftersom all surfning på internet, SMS, e-post och många vanliga inrikes telefonsamtal går en internationell väg betyder det att alla medborgare kommer att övervakas.

Var är vi på väg???Istället för att tänka framåt går vi tillbaka 60 år och ser likheter med Tyskland och Sovejetunionens totalitära styrelsemönster. Jag var och lyssnade på Frida Johansson Metzo när hon debatterade (tror det var om kvoterad föräldraförsäkring) för ett par veckor sen. Det enda jag kan erinra mig från den debatten var att Frida sa "Vill du kanske ha Mona Shalin vid i ditt frukostbord" eller nåt i den stilen. Nu du Frida, nu får vi istället Fredrik R, Lars L, Maud M vid våra frukostbord och det känns ju mycket bättre. Eller tänk mardrömsscenariot, Frida Johansson Metzo ligger flåsandes under ens säng och när man äntligen har somnat springer hon ut i kylen och smygäter ur smörpaketet så man får de där såsiga Frida Metzo bacillerna i hela kylen. Nej vet du va

Jag hoppas alla förstår vad förslaget kommet att innebära om det går igenom. Och jag tål inte dem som säger det gammla vanliga "har man inget att dölja har man inget att vara rädd för". Det handlar inte om det men jag är för yttrandefrihet och mänskliga fri och rättigheter. Om en stat börjar fundera att övervaka sitt folk är den otroligt nära att den blir fascistisk och totalitär

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0