Rättvis/Solidarisk

  • Är det rättvist att papperslösa flyktingar får ta del av Sveriges sjukvård när dom inte betalt en enda krona i skatt?
  • Är det rättvist att mellanchefen på Skanska som tjänar 249 000 kr i månaden ska betala högre inkomstskatt än kassabiträdet på Sparbanken i Katrineholm som tjänar 21 000 kr i månaden?
  • Är det rättvist att de svältande barnen i Nicaragua ska smaka av min mat bara för att dom är hungriga och jag är mätt?
  • Är det rättvist att de sjuskrivna och arbetslösa ska få pengar när de inte arbetar?

Nej, nej, nej. Självklart är det inte rättvist att jag ska jobba och betala skatt och sen ska människor som för det första vistas här illegalt, och för det andra inte har bidragit med ett enda öre till Svergies sjukvård. Det kan väl inte va rättvist.

Hur kan det vara rättvist att skanskas mellanchef ska betala mer i inkomstskatt än kassabitädet? Det kan ju inte vara rättvist att chefen ska betala mer bara för att chefen tjänar mer.

Varför ska barnen i Nicaragua äta min mat när det är jag som jobbat ihop pengarna för att köpa den? Det är absoult inte rättvist

Vart finns rättvisan när det gäller arbetslösa. Om man inte lyckats skaffa sig nåt jobb är det inte rättvist att mina skattepengar ska subventionera arbetslösas måntliga betalningar.

Det är tur att det fortfarande finns lite solidaritet kvar hos den mänskliga populationen. Det är inte rättvist att mina skattepengar går till papperslösa flyktingars sjukvård men nog fan är det att visa solidaritet. Jag tror det är många som blandar ihop begreppen solidaritet med rättvis men jag tolkar dom som rena motsatserna till varandra. Tänk om folk kunde börja tänka lite mer solidariskt istället för att allt ska vara så jävla rättvist. Jag betalar gärna lite mer i skatt så länge jag vet att någon utslagen stackare istället kan leva ett drägligt liv, dito?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0