Extensiella frågor

För två år sedan läste jag en kurs på en folkhögskola i Kungälv. En fantastisk skola med en fantastisk atmosfär och sammanhållning mellan eleverna. Kursens namn är Nordisk Horisont och det säger egentligen inte så mycket om kursens innehåll men för att fatta mig kort bestod lektionerna av film, foto, skrivarverkstad och resande. Skolans och kursens beskrivning lockade mig så jag slog hammar`n med spiken och skickade iväg en ansökan.

Under kursens gång arberade vi med ett integrationsproekt där vi valde att göra några korta extensiella frågor som vi sedan ställde till vilt främmande människor. Tanken var att se likheter och skillnader mellan olika människor. Vem vet, det kanske inte är så stor skillnad mellan chefen på det mellanstora företaget i vässverige och afghanen i korvkiosken bakom hörnet på Stallaregatan.

Här är frågorna och den här gången är det jag som står för svaren

Vad tänker du på?

Jag tänker på allt roligt som hänt det senaste halvåret på universitet, alla nya människor man stiftat bekanskap med och allt roligt, tråkigt, dumt och bra jag har gjort sen jag flyttade hit. Vissa saker skulle jag vilja haft ogjort medans andra saker ångrade jag att jag inte gjorde. Så kan man alltid tänka men tyvärr fyller det ingen funktion för mig och det är endast bortkastad tid. Men ändå så tänker man....

Vad drömde du om som barn?

Jag skulle bli fotbollsproffs, jag gillade alltid vattnet och drömde om att en dag bli fiskare

Vad drömmer du om nu?

Nu drömmer jag mig tillbaka till Tjeckien, men också på en framtid som egen företagre. En egen bar, god öl, bra musik, gastronomiska menyer och givande dialoger med barhängare

Vad är viktigt i livet för dig?

Att hjälpa dem som är i behov av hjälp

Vem/vilka beundrar du?

Jag beundrar många men ett typexempel är Victor Jara. En chilensk vissångare som sjöng sig fängslad, torterad och mördad. Han stog upp för sin sak även fast det bragde honom livet

Vilken mänsklig egenskap betyder mest för dig?

Solidarisk

Vad är svårast i livet?

Att alltid säga vad man tycker

Vad har du gjort som du är mest stolt över?

Jag är stolt över allt jag gör

Vilken gärning i världshistorien skulle du ha velat utföra?

Kvinnlig rösträtt

Hur skulle du leva ditt liv om du hade obegränsat med pengar?

Då skulle jag vara världens mäktigaste människa, eftersom tyvärr pengar är makt. Därefter handla efter min värderingar

Vad betyder Sverige för dig?

Trygghet, yttrandefrihet, Sverige är mitt hem och något jag är både stolt och skamsen över att visa upp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0